onsdag 14 november 2012

Granskog och kyssar

 En liten granskog har det vuxit upp hemma på köksbordet. De blev riktigt fina tycker jag. Lagom stora också. Ca 10 cm höga. Lagom svåra. Det bästa är nog att man inte behöver vara så petigt exakt. De blir nästan charmigare om de inte är perfekt centrerade. Bra när barn ska tillverka dem. Stjärnorna hittade jag i mitt pysselskåp. De gav granarna ett proffsigt utseende.
 Numera har skogen flyttat till skolans personalrum. Där står de till allmänt beskådande. Det blev en hel del  oooh och wow idag. Granarna charmade de flesta utom mobilkameran, som inte ville skärpa till sig.
 Ett annat projekt som jag startat är tillverkning av mintkyssar. Vi ska bidra med godis på höstmarknaden på lördag. Mintkyssar var lagom enkelt och gick rätt snabbt att göra. Jag hittade ett superenkelt recept. Jag använde två små äggvitor som jag vispade till lite. Sedan siktade jag ner florsocker i dem. Det gick åt nästan ett helt paket. Några droppar pepparmyntsolja smaksatte. Det skulle bli en deg som man kunde rulla ut till längden och skära skivor av. Jag rullade kulor av skivorna och tryckte ner tummen så att de bildades en liten grop i mitten. Sedan fick de ligga och torka till nån timme.
Jag smälte mörk choklad i mikron och hällde lite i gropen. Så var det klart. När chokladen stelnat kunde jag lägga ner dem i en burk. Nästa steg blir att göra påsar med mintkyssar att sälja på höstmarknaden. Det får bli en annan dag.

1 kommentar:

  1. De är jättefina! Du borde tipsa mönsterarkivet om din beskrivning, det e nog många som skulle vilja testa detta själva :-)

    SvaraRadera